Är jordnötssmör nyttigt?

Observera att allt innehåll som presenteras på denna webbplats endast är avsett för informativa och utbildande ändamål. Vi strävar alltid efter att tillhandahålla korrekt och uppdaterad information men informationen bör inte ersätta din läkares rekommendationer.

Hem » Hälsa » Är jordnötssmör nyttigt?

Senast Uppdaterat april 3, 2024 av John

Jordnötssmör är ett oerhört populärt livsmedel världen över, men speciellt vanligt är det att se det här som ett typiskt livsmedel hemma hos de som tänker på protein och fettinnehåll i maten de äter.

Jordnötssmör kan betraktas som nyttigt när det konsumeras i måttliga mängder och som en del av en balanserad kost. Läs mer om jordnötssmör nedan.

Är jordnötssmör nyttigt?

Därför är jordnötssmör nyttigt

Det är rikt på flera näringsämnen, inklusive protein, hälsosamma fetter (särskilt enkelomättade och fleromättade fettsyror), vitaminer och mineraler. Protein bidrar till att bygga och reparera kroppens vävnader, medan de hälsosamma fetterna kan hjälpa till att sänka risken för hjärtsjukdomar genom att förbättra kolesterolnivåerna.

Jordnötssmör innehåller även fiber som bidrar till en god matsmältning och kan hjälpa till att hålla dig mätt längre, vilket kan vara fördelaktigt för viktkontroll. Dessutom innehåller det antioxidanter som vitamin E, magnesium och kalium, vilka alla spelar en viktig roll i kroppens funktion och kan bidra till att minska risken för vissa sjukdomar.

Det är dock viktigt att välja jordnötssmör som har lite eller inga tillsatta sockerarter, salt eller onödiga tillsatser. Vissa sorter av jordnötssmör kan innehålla tillsatt socker och mättade fetter, vilket kan minska dess näringsmässiga fördelar. Att välja en variant med enkla ingredienser, som enbart jordnötter och kanske lite salt, är det bästa alternativet för att dra nytta av dess hälsosamma egenskaper.

Som med all mat är det nyckeln att äta jordnötssmör i måttlig mängd. Även om det är näringsrikt, är det också kaloritätt, vilket betyder att för mycket av det kan bidra till viktökning om det inte balanseras med en övergripande hälsosam kost och regelbunden fysisk aktivitet.

Bra att veta! Trots att jordnötssmör är en bra källa till protein är det framförallt en källa till nyttiga fetter. Att lägga till jordnötssmör till en måltid är således framförallt för att det är en bra fettkälla med protein inte för proteinhalten själv.


Näringsinnehåll i jordnötssmör

Näringsinnehållet i jordnötssmör kan variera beroende på märke och om det har tillsatser som socker eller salt. Men i allmänhet ser näringsinnehållet per 100 gram jordnötssmör ut på följande vis:

  • Energi: Cirka 588-600 kcal
  • Protein: Cirka 22-25 gram
  • Totalt fett: Cirka 50-52 gram
    • Mättat fett: Cirka 10-12 gram
    • Enkelomättade fetter: Cirka 24-26 gram
    • Fleromättade fetter: Cirka 14-16 gram
  • Kolhydrater: Cirka 20-22 gram
    • Fiber: Cirka 6-8 gram
    • Sockerarter: Cirka 4-6 gram (detta kan vara högre i versioner med tillsatt socker)
  • Natrium: Mängden varierar beroende på om salt har tillsatts; osaltat jordnötssmör innehåller mycket lite natrium, men det kan vara upp till 400-600 mg i saltade varianter.

Viktiga vitaminer och mineraler:

  • Vitamin E: Cirka 6-8 mg (40-53% av det dagliga referensintaget)
  • Magnesium: Cirka 180 mg (45% av det dagliga referensintaget)
  • Fosfor: Cirka 350 mg (50% av det dagliga referensintaget)
  • Zink: Cirka 3 mg (30% av det dagliga referensintaget)

Det är viktigt att läsa etiketterna på jordnötssmörsburkar för att få en exakt bild av näringsinnehållet, eftersom olika märken och sorter (som t.ex. krämig vs. bitig, osötad vs. sötad) kan ha olika näringsprofiler. Att välja jordnötssmör med så få tillsatser som möjligt är det bästa sättet att dra nytta av dess näringsmässiga fördelar.


Så gör du eget jordnötssmör

Att göra eget jordnötssmör är både enkelt och belönande. Här är en steg-för-steg guide för att göra ditt eget jordnötssmör hemma:

Ingredienser:

  • 400 gram osaltade, rostade jordnötter (du kan välja mellan skinnade eller med skinn för lite extra fiber och näringsämnen)
  • En nypa salt (valfritt)
  • 1-2 teskedar honung eller annan sötning (valfritt, för lite sötma)
  • 1-2 matskedar olja (valfritt, för en krämigare konsistens; använd en neutral olja som jordnötsolja eller rapsolja)

Instruktioner:

  • Förbered Jordnötterna: Om du använder oskalade jordnötter, börja med att rosta dem i ugnen på 180 grader Celsius i cirka 10 minuter. Låt svalna och gnid sedan av skalen.
  • Mixa Jordnötterna:
    • Placera jordnötterna i en matberedare eller en kraftfull mixer.
    • Mixa på hög hastighet i 1-2 minuter. Stanna och skrapa ner sidorna efter behov för att säkerställa att allt blandas jämnt.
    • Jordnötterna kommer först att bli till ett fint pulver, sedan klumpigt, och till slut börjar det omvandlas till smör när oljorna frigörs.
  • Tillsätt tillval:
    • När jordnötterna börjar bli krämiga, tillsätt salt, sötning och olja om så önskas.
    • Fortsätt att mixa tills jordnötssmöret når din önskade konsistens, antingen krämigt eller lite kornigt.

Förvaring:

  • Överför ditt hemmagjorda jordnötssmör till en ren, torr burk med lock.
  • Jordnötssmör utan tillsatt olja kan förvaras i rumstemperatur i upp till två veckor, eller i kylskåp för att förlänga hållbarheten till flera månader.
  • Om du tillsatte olja, rekommenderas förvaring i kylskåp för att hålla smöret fräscht längre.

Vanliga frågor om jordnötssmör

Hur nyttigt är jordnötssmör?

Jordnötssmör är nyttigt i måttliga mängder, tack vare sitt höga innehåll av protein, hälsosamma fetter, fiber samt vitaminer och mineraler. Välj sorter med få tillsatser för bästa näringsvärde.

Är jordnötssmör bra om man vill gå ner i vikt?

Jordnötssmör kan vara en del av en viktnedgångsdiet om det konsumeras i måttliga mängder. Dess protein- och fiberinnehåll kan bidra till mättnadskänsla, vilket hjälper till att kontrollera hunger och totalt kaloriintag.

Hur mycket jordnötssmör ska man äta?

Ett måttligt dagligt intag, som en del av en balanserad kost, anses vara cirka 1-2 matskedar (cirka 15-30 gram). Det är viktigt att anpassa mängden efter individuella energibehov och hälsomål.

Är jordnötssmör nyttigare än vanligt smör?

Ja, jordnötssmör är generellt nyttigare än vanligt smör på grund av sitt innehåll av enkelomättade och fleromättade fetter, protein, och fiber, samt lägre andel mättade fetter. Jordnötssmör erbjuder även mer näringsämnen som vitaminer och mineraler jämfört med vanligt smör.

Lämna en kommentar

Sverigefitness logo retina

Sverigefitness.se är en informationsguide inom allt som rör fitness och hälsa. Vi testar själva produkter och hjälper våra besökare att hitta bra och säkra träningsprodukter och tillskott.

Kontakt

Om oss

Kontakta oss

Kontakt: tomek (a) topnotchleads.io


Disclaimer: Allt innehåll på SverigeFitness är enbart för informationssyfte och skall inte ersätta medicinsk rådgivning eller konsultation. Vi medverkar i affiliate program som gör det möjligt för oss att driva reklamintäkter, dessa påverkar inte vårt omdöme.