Är kvarg nyttigt?

Observera att allt innehåll som presenteras på denna webbplats endast är avsett för informativa och utbildande ändamål. Vi strävar alltid efter att tillhandahålla korrekt och uppdaterad information men informationen bör inte ersätta din läkares rekommendationer.

Hem » Hälsa » Är kvarg nyttigt?

Senast Uppdaterat april 30, 2024 av John

Kvarg är ett nyttigt livsmedel som innehåller en hög mängd protein per 100 gram samtidigt som det kan vara både kalorisnålt, fettsnålt och sockerfritt.

I denna artikel kikar vi närmare på användningen av kvarg, en mejeriprodukt som liknar keso men med en krämigare konsistens och rikare proteininnehåll. Kvarg har blivit alltmer populärt i Sverige och andra länder som en del av en hälsosam kost. Lär dig mer om kvarg, dess användningsområden och näringsinnehåll nedan.

Är kvarg nyttigt?

Vad är kvarg?

Kvarg, även känd som ”quark” i engelsktalande länder, är en typ av färskost som ursprungligen kommer från Europa. Det tillverkas genom att syra mjölk, vilket leder till att proteinerna koagulerar och separerar från vasslen. Resultatet är en mjuk, krämig produkt som ofta används i både matlagning och som en fristående del av måltider eller mellanmål. Perfekt vid en deff kost då den också är väldigt mättande.

Tips! Blanda naturell kvarg med sockerfri saft för att ersätta smaksatt kvarg.

Näringsinnehåll i kvarg

Kvarg är känt för sitt höga proteininnehåll vilket gör det till ett utmärkt alternativ för personer som vill öka sitt proteinintag utan att tillföra mycket fett eller kalorier. Här är näringsinnehållet per 100 gram kvarg:

  • Energi: Cirka 70-100 kcal
  • Protein: 10-13 gram protein
  • Fett: 0.2-5 gram (varierar beroende på om det är fettsnål eller fullfet kvarg)
  • Kolhydrater: 3-5 gram (huvudsakligen från naturligt förekommande mjölksocker, dvs laktos)
  • Kalcium: Cirka 100 mg

Dessutom innehåller kvarg kalcium, fosfor, vitamin A, och några B-vitaminer som är viktiga för kroppens energiproduktion och benhälsa.

Hälsomässiga fördelar

  • Proteinrik: Perfekt för muskeluppbyggnad och återhämtning efter träning.
  • Lågt fettinnehåll: Kan hjälpa till att upprätthålla en hälsosam vikt.
  • Stödjer benhälsa: Innehåller kalcium och fosfor som är viktiga för starka ben.
  • Mättnadskänsla: Proteinrik mat hjälper till att hålla dig mätt längre, vilket kan minska det totala kaloriintaget en hel del.

Möjliga nackdelar

  • Laktos: Eftersom kvarg är en mejeriprodukt innehåller den laktos, vilket kan vara problematiskt för personer med laktosintolerans.
  • Tillsatser: Vissa varumärken kan innehålla extra socker eller andra tillsatser för att förbättra smaken, vilket kan minska de övergripande hälsobenefits.

Pannacotta på kvarg

pannacotta

Kvarg kan ätas som ett proteinrikt alternativ till yoghurt, som bas i sås, eller som en ingrediens i bakning. Det fungerar ofta bra som ersättare för grädde, eller för att ge lite mer protein till bullar och andra bakverk.

Nedan har vi komponerat ihop ett smarrigt recept på pannacotta gjort på kvarg. Värt att testa om du vill ha en god nyttig diet.

Ingredienser:

  • 500 g kvarg
  • 2 dl mjölk eller grädde
  • 50 g socker/sötningsmedel som motsvarar 50 g socker)
  • 1 vaniljstång (eller 2 tsk vaniljextrakt)
  • 3 gelatinblad (eller motsvarande mängd gelatinpulver)

Tips! Välj smaksatt kvarg för att ändra receptet. Det finns många olika varianter av smaksatt kvarg och många gör sig bra i pannacotta.

För garnering:

  • Bär (till exempel hallon, blåbär eller jordgubbar)
  • Honung eller sirap
  • Myntablad
  • Nötter (för att tillsätta nyttiga fetter)

Instruktioner:

  1. Förbered gelatinet:
    • Lägg gelatinbladen i kallt vatten i cirka 5-10 minuter för att mjuka upp dem. Om du använder gelatinpulver, följ anvisningarna på förpackningen för att förbereda det.
  2. Värm mjölken:
    • Skär ett snitt längs vaniljstången och skrapa ut fröna. Lägg både frön och stång i en kastrull tillsammans med mjölk och socker.
    • Värm upp blandningen på medellåg värme tills den nästan når kokpunkten. Rör om tills sockret är helt upplöst.
  3. Lös upp gelatinet:
    • Ta bort vaniljstången från mjölkblandningen. Krama ur gelatinbladen och rör ner dem i den varma mjölkblandningen tills de är helt upplösta. Om du använder gelatinpulver, se till att det är helt upplöst utan klumpar.
  4. Blanda med kvarg:
    • I en stor skål, blanda kvargen med mjölkblandningen. Vispa tills smeten blir jämn.
  5. Häll upp och kyl ner:
    • Fördela blandningen i formar eller små skålar. Låt stå i kylskåpet i minst 4 timmar, eller tills panna cottan har stelnat.
  6. Servera:
    • När panna cottan är redo, garnera med färska bär, en drizzle av honung eller sirap och några myntablad.

Denna panna cotta med kvarg är inte bara läcker utan också ett nyttigare alternativ till många andra efterrätter. Den är perfekt för en elegant avslutning på en måltid eller som ett lyxigt mellanmål. Njut av din kvarg panna cotta!

Slutsats

Kvarg är ett näringsrikt och mångsidigt livsmedel som kan vara en fördelaktig del av en hälsosam kost, speciellt för de som söker ett högt proteinintag utan extra fett eller kalorier.

Som med alla livsmedel är det dock viktigt att vara uppmärksam på produktens totala näringsinnehåll och eventuella tillsatser. Att välja varianter av kvarg som är låga i socker och fria från onödiga tillsatser är det bästa sättet att dra full nytta av dess fördelar.

Liknande artiklar

Vanliga frågor om kvarg

Är det mycket socker i kvarg?

Nej, kvarg innehåller generellt inte mycket socker. De sockerarter som finns är mestadels naturligt förekommande laktos från mjölken. Vissa kvargprodukter kan dock ha tillsatt socker för smak, så det är bra att läsa på förpackningen.

Är kvarg bra om man vill gå ner i vikt?

Ja, kvarg kan vara bra för viktminskning eftersom det är högt i protein som hjälper till att hålla dig mätt längre och har oftast lågt kaloriinnehåll (en portion kan innehålla så lite som 60 kcal). Dessutom har kvarg lågt fettinnehåll, speciellt de fettsnåla varianterna.

Är det bra att äta kvarg varje dag?

Ja, det kan vara bra att äta kvarg varje dag som en del av en balanserad kost, speciellt om du väljer varianter utan tillsatt socker och med lågt fettinnehåll. Kvarg innehåller viktiga näringsämnen som protein och kalcium.

Vad är nyttigast, kvarg eller yoghurt?

Det beror på vad du menar med ”nyttig”. Kvarg tenderar att ha högre proteininnehåll och lägre sockerhalt än många yoghurtar, vilket kan vara fördelaktigt för de som vill öka sitt proteinintag eller minska sockerintaget. Yoghurt kan dock innehålla probiotika som är bra för tarmhälsan.

Vilken är den nyttigaste kvargen?

Den nyttigaste kvargen är oftast den som har minimalt med tillsatser, lågt eller inget tillsatt socker och är fettsnål. Naturell kvarg är vanligtvis ett bättre alternativ än smaksatta varianter om du vill undvika onödiga tillsatser.

Är Lindahls kvarg utan tillsatt socker nyttig?

Ja, Lindahls kvarg utan tillsatt socker kan anses vara nyttig. Den har ett högt proteininnehåll och lågt fettinnehåll, vilket gör den till ett bra alternativ för dem som vill minska sitt sockerintag och äta näringsrikt utan onödiga kalorier.

Lämna en kommentar

Sverigefitness logo retina

Sverigefitness.se är en informationsguide inom allt som rör fitness och hälsa. Vi testar själva produkter och hjälper våra besökare att hitta bra och säkra träningsprodukter och tillskott.

Kontakt

Om oss

Kontakta oss

kontakt@sverigefitness.se

Tobica LTD
Tigne Street 33, Sliema, SLM-3174
Malta


Disclaimer: Allt innehåll på SverigeFitness är enbart för informationssyfte och skall inte ersätta medicinsk rådgivning eller konsultation. Vi medverkar i affiliate program som gör det möjligt för oss att driva reklamintäkter, dessa påverkar inte vårt omdöme.