Har magnesium biverkningar?

Observera att allt innehåll som presenteras på denna webbplats endast är avsett för informativa och utbildande ändamål. Vi strävar alltid efter att tillhandahålla korrekt och uppdaterad information men informationen bör inte ersätta din läkares rekommendationer.

Hem » Hälsa » Har magnesium biverkningar?

Senast Uppdaterat februari 21, 2024 av John

Magnesium är ett viktigt näringsämne som spelar en central roll i många kroppsfunktioner och bidrar till flera hälsofördelar. Att äta magnesiumtillskott kan därför vara till nytta för många.

Den rekommenderade dagliga dosen av magnesium är enligt Livsmedelsverket 350 mg för män och 300 mg för kvinnor. Men kan man få magnesium biverkningar och vad händer om man får i sig för mycket?

Varför behöver du magnesium?

Magnesium behövs för många av kroppens viktiga funktioner, bland annat för proteinproduktion och normal muskelfunktion. Magnesium är också involverat i kroppens nervsystem.

Har magnesium biverkningar

Har magnesium några biverkningar?

Magnesiumtillskott är i allmänhet säkra och associeras sällan med negativa biverkningar för de flesta användare. Dock kan en del biverkningar uppstå.

Enligt uppgifter från FASS kan Meda magnesium, ett läkemedel baserat på magnesiumcitrat, orsaka biverkningar såsom gasbildning, diarré, illamående, magsmärtor och förstoppning hos en av hundra användare.

Även om det är ovanligt med biverkningar från magnesium, kan en överdosering av detta ämne, liksom många andra näringsämnen, leda till negativa effekter. Det är vanligt att biverkningarna är relaterade till intag av höga doser.

Vissa magnesiumformer kan ha en laxerande effekt, vilket kan vara problematiskt för personer med känslig mage. I dessa fall rekommenderas det att välja en form av magnesium som är skonsammare. Magnesiumcitrat och magnesiumoxid, som båda är vanliga på marknaden, är kända för sin starka laxerande verkan.

Extremt höga intag av magnesium, över 5000 mg per dag under längre perioder, kan leda till hypermagnesemi, ett potentiellt livshotande tillstånd.

Detta är dock mycket ovanligt. Symtom på hypermagnesemi inkluderar illamående, kräkningar, diarré, muskelsvaghet, oregelbunden andning, letargi, depression, lågt blodtryck och urinretention.

För personer med njursjukdomar ökar risken för detta tillstånd, även vid lägre doser. Det är viktigt att justera doseringen vid tecken på biverkningar för att undvika allvarligare konsekvenser.

Interaktion med läkemedel

Om du använder läkemedel kan det vara en god idé att konsultera med en läkare innan du ta bästa magnesiumtillskott. Detta för att säkerställa att det inte finns några interaktioner mellan dina läkemedel och magnesiumtillskottet.

Magnesium påverkar inte bara interaktionen med andra läkemedel utan även absorptionen av andra näringsämnen som kalcium och zink. Dessutom har magnesium en viktig roll i hur kroppen reglerar D-vitamin och paratyreoideahormon, vilket ytterligare understryker behovet av balans och medvetenhet kring intag av magnesium och andra näringsämnen.

Hur vet jag om jag kan öka mitt intag av magnesium?

Det är inte alltid man behöver mer magnesium. Ofta justerar kroppen själv nivåerna; äter du för lite tar den upp mer av det du äter, äter du för mycket utsöndras överskottet i urinen. Genom att öka alternativt minska upptaget av magnesium från din kost kan kroppen alltså själv oftast upprätthålla en bra balans.

Vilken typ av magnesium passar bäst för dig?

Det finns många typer av magnesium och utan rätt information kan det vara svårt att veta vilken form som passar just dina behov. För varje behov finns typer som kan hjälpa dig och vissa andra som förmodligen inte gör någon skillnad alls och kanske till och med kan orsaka mer skada än nytta, så för att uppnå god effekt spelar det roll vilken typ du väljer.

Läs mer vad magnesium är bra för.

De vanligaste typerna är magnesiumcitrat, magnesiumglycinat/-bisglycinat, magnesiumklorid, magnesiumlaktat, magnesiummalat, magnesiumoxid, magnesiumsulfat, magnesiumtaurat.

Nu har du fått information om en del magnesiumtyper och vet att magnesium har en viktig funktion för kroppen, så vi hoppas att det bidrar till att du tittar lite extra innan du bestämmer dig för vilken burk du ska köpa. Innehåller den rätt form av magnesium för dig? Kommer den hjälpa dig eller bara orsaka magproblem?

Med rätt information blir det lättare att välja rätt.

Vanliga frågor

Kan jag få diarré av magnesiumtillskott?

Ja, beroende på innehåll har vissa sorters magnesium laxerande effekt, men inte alla. Har du känslig mage och märker att magen påverkas negativt ska du bara dra ned på dosen och sedan kanske fundera på att välja en annan typ.

Hur får jag bäst i mig magnesium från kosten?

Nyckeln till hälsa ligger i att äta en balanserad väl genomtänkt kost, eftersom det är det absolut bästa sättet att få i sig det man behöver utan biverkningar. Livsmedel som kött och fisk innehåller höga halter av magnesium. Andra källor där magnesium finns är baljväxter, bladgrönsaker, nötter (jordnötter, mandlar, cashew), sesamfrön, avokado, mörk choklad och fullkornsprodukter. Genom att undvika vissa livsmedel, till exempel mejeriprodukter, kaffe, läsk och socker kan du öka upptaget av magnesium från andra livsmedel.       

Kan magnesium vara farligt för personer med njurproblem?

Ja. Lider du av njursjukdom gör du klokt i att alltid rådfråga din läkare innan du tar några kosttillskott eller läkemedel för att undvika biverkningar eller kontraindikationer.

Kan man få blodtrycksproblem om man äter magnesium?

Nej, tvärtom. Magnesiumbrist kan höja ditt blodtryck, men genom att få i dig rätt mängd magnesium kan blodtrycket sänkas. Om du däremot tar för höga doser under en lång period kan det leda till hypermagnesemi, vilket gör ditt blodtryck väldigt lågt. Du bör hålla dig till rekommenderad dos för att uppnå balans.

Lämna en kommentar

Sverigefitness logo retina

Sverigefitness.se är en informationsguide inom allt som rör fitness och hälsa. Vi testar själva produkter och hjälper våra besökare att hitta bra och säkra träningsprodukter och tillskott.

Kontakt

Om oss

Kontakta oss

Kontakt: tomek (a) topnotchleads.io


Disclaimer: Allt innehåll på SverigeFitness är enbart för informationssyfte och skall inte ersätta medicinsk rådgivning eller konsultation. Vi medverkar i affiliate program som gör det möjligt för oss att driva reklamintäkter, dessa påverkar inte vårt omdöme.