Kasein eller Vassle: Vilket proteinpulver ska jag ta?

Observera att allt innehåll som presenteras på denna webbplats endast är avsett för informativa och utbildande ändamål. Vi strävar alltid efter att tillhandahålla korrekt och uppdaterad information men informationen bör inte ersätta din läkares rekommendationer.

Hem » Muskelbygge » Kasein eller Vassle: Vilket proteinpulver ska jag ta?

Senast Uppdaterat januari 3, 2024 av John

Om du letar efter ett proteinpulver har du förmodligen stött på både kasein och vassle. De är två olika typer av proteinpulver och de mest populära proteinprodukterna på marknaden. Både vassle och kasein utvinns ur mjölk.

Men vilket av dem är bäst? Vilka är fördelarna med var och en av dem? Och vilket ska du lägga dina dyrbara slantar på? I den här artikeln jämför vi kasein och vassle och hjälper dig att bestämma vilken produkt som är bäst för dig!

Kort sammanfattat kan man säga att den stora skillnaden mellan kasein och vassle protein är att vassle är mer snabbverkande och passar perfekt att dricka efter träning. Kassein har en långsammare effekt som sträcker sig över en längre period och tas ofta innan sängdags för att kroppen ska kunna återhämta sig maximalt i viloläge.

Vad är kasein?

Kasein är ett protein som finns i mjölk. Det utgör ungefär 80 % av proteinerna i mjölk, medan de övriga 20 % är vassle.

Kasein kallas ibland för ett ”långsamt nedbrytande” protein eftersom det tar längre tid för kroppen att bryta ner det och använda det som energi. Detta gör kasein till ett utmärkt alternativ för en proteinshake på natten, eftersom det hjälper dina muskler att återhämta sig medan du sover.

Kasein kan alltså försörja din kropp med protein under hela natten om det tas vid rätt tidpunkt, och på så vis även förhindra muskelnedbrytning. Kasein innehåller dessutom mindre laktos än vassle, så det kan vara ett bättre alternativ om du är känslig mot laktos.

Vilka är fördelarna med att ta kasein?

Eftersom kasein smälts långsamt kan det bidra till att minska hunger och främja mättnad efter måltider. Detta gör kasein till ett bra alternativ om du försöker gå ner i vikt med hjälp av proteinpulver eller bygga muskler.

Eftersom kasein tas upp långsamt håller det dig även mätt längre. Kasein har dessutom visat sig öka muskelmassan och styrkan när det tas tillsammans med styrketräning. 

Att tänka på:

  • Kasein bryts ner långsamt varför det är ett bra protein att ta innan läggdags
  • Kasein innehåller mer laktos än vassle
  • Att ta kasein i samband med träning kan hjälpa till att öka muskelmassan

Gott med kaseinprotein

Den som vill unna sig något nyttigt och gott kan med fördel använda kaseinprotein för att göra så kallad kaseinpudding. Allt som krävs är kaseinprotein med god smak samt en mindre mängd vatten än vad du skulle använda för att göra en shake. Skaka, låt stå en stund och du har en god pudding!

Vad är ett bra kasein?

Bäst kaseinpulver innehåller en hög andel protein, mindre eller inget fett eller kolhydrater och har låg laktoshalt. Det ska också vara lätt att blanda med vatten eller mjölk för att göra en shake. Smaken på ditt kaseintillskott är också av betydelse.

Vad är vassle?

Vassle, även kallat för vassleprotein eller whey protein, är det andra proteinet som finns i mjölk. Medan kasein bryts ner under en längre tid, är vassle ett protein som absorberas snabbt av kroppen.

Detta gör vassle är ett utmärkt val som en proteinshake efter träning, eftersom det hjälper dina muskler att återhämta sig och växa snabbare. Med andra ord, vill du ha ett snabbt tillskott till dina trötta muskler för att stimulera muskeluppbyggnad efter träning så bör du kika närmare på vassleprotein.

Vilka är fördelarna med att ta vassle?

Vassle har visat sig öka muskelmassan och styrkan när det tas tillsammans med styrketräning. Det kan också bidra till att minska fettmassan och förbättra kroppssammansättningen när det tas som en del av ett viktminskningsprogram.

Eftersom vassle bryts ned snabbt kan det dessutom bidra till att öka mättnaden efter måltider och främja mättnad under hela dagen.

Att tänka på:

  • Vassleprotein bryts ner snabbt varför det är ett bra proteinpulver att ta efter eller innan träning
  • Vassleprotein kan hjälpa kroppen med muskelsyntesen om det tas i samband med styrketräning
  • Vassle kan skapa en bättre mättnadskänsla om det intas i samband med måltid.

Gott med vassle

Även vassleprotein kan bli en riktigt god belöning. De tider när styrketränande muskelbyggare fick tvinga i sig illasmakande proteinpulver är sedan länge förbi. Numera finns en uppsjö av smaker som lätt blir en god belöning efter träningen genom att du blandar pulvret med vatten eller mjölk. Det är även utmärkt som en del av en frukost smoothie, med banan och jordnötssmör (för maxat protein och kolhydratsintag) eller i all enkelhet mixad med frukt och bär.

Ska jag välja whey isolat eller whey koncentrat?

Det finns ett par olika typer av vassleprotein. De vanligaste är vassleisolat och vassle koncentrat. Så, om båda är vassleprotein, vad är då skillnaden, och hur vet man vilken man ska välja?

Man kan kort och gott förklara det som så att ett isolat är mer filtrerat än ett koncentrat. Det innebär att du får en mer koncentrerad halt av protein med ett isolat – men som en följd av detta betalar du oftast även ett högre pris för ett isolat än för ett koncentrat. Oavsett vilken av alternativen du väljer att använda så får du i dig de aminosyror du behöver.

Den största skillnaden mellan ett isolat och ett koncentrat är således proteinhalten. Ett isolat innehåller ofta omkring 90 gram protein per 100 gram pulver, medan ett koncentrat kan ha varierande nivåer av protein. Ofta mellan 50 – 80 gram per 100 gram pulver.

Om du väljer att köpa ett koncentrat tycker vi därför att du bör kontrollera mängden protein i produkten innan du gör ditt köp.

Vassle proteinpulver exempel

Likheter mellan vassle och kasein

Ovan har vi fokuserat en del på de saker som skiljer kasein och vassle åt. Man bör dock ta i beaktande att dessa två proteiner är proteiner från samma källa, och därför framförallt har likheter. Vi ska kika närmare på detta.

En av de absolut viktigaste likheterna mellan vassleprotein och kaseinprotein är att de båda är fullvärdiga proteinkällor. Det innebär att de innehåller alla viktiga aminosyror som din kropp behöver för att fungera optimalt.

Både vassle och kasein har också låg halt av fett och kolhydrater, vilket gör dem idealiska för dem som vill öka sitt proteinintag utan att öka sitt intag av andra makronäringsämnen för mycket.

Alternativ till vassle och kasein

Om du är mycket känslig mot laktos och/eller av någon annan anledning inte vill använda dig av protein från mjölk finns det många alternativ.

Det finns till exempel flera olika typer av veganska proteinpulver som kan hjälpa till att ge kroppen en extra dos protein/aminosyror vid behov. Till exempel protein från hampa, protein från soja, och protein från ärtor.

Olika typer av proteinpulver har olika stor mängd protein per 100 gram och kan även ha olika högt värde av fett och kolhydrater. Därför bör du kontrollera makronutrienterna innan du genomför ditt köp.

Hur får man bäst resultat med kasein och vassle?

För att du ska få bästa möjliga effekt av produkter som kasein och vassle, gäller det att ta dem vid rätt tillfälle. Ta med fördel kasein på kvällen eller då du kommer gå utan mat under en lång tid, och vassle under dagen eller efter träningen.

Glöm inte att proteinpulver är ett tillskott, det betyder att du fortfarande behöver äta en mångsidig och hälsosam kost för att ge din kropp bästa förutsättningar för muskeluppbyggnad. Söker du efter rätt produkt för just dig så har vi listat bästa proteinpulvret i denna artikel.

Sammanfattning

Så vilket proteinpulver ska du välja? Faktum är att du inte behöver välja mellan vassle och kasein, du kan helt enkelt välja att använda dig av bägge, vid olika tillfällen. Och göra så med fördel.

Som vi tagit upp i den här artikeln är vassleprotein ett bra proteinpulver att använda sig av efter träning eller vid de tillfällen som du vill ge kroppen ett snabbt tillskott av proteiner.

Ta kasein vid läggdags, eller när du vet med dig att det kan gå längre stunder mellan måltiderna är kaseinprotein ett bättre alternativ än vassleprotein då det bryts ner långsamt och hindrar muskelnedbrytning och hjälper till att bygga muskler.

Sverigefitness logo retina

Sverigefitness.se är en informationsguide inom allt som rör fitness och hälsa. Vi testar själva produkter och hjälper våra besökare att hitta bra och säkra träningsprodukter och tillskott.

Kontakt

Om oss

Kontakta oss

Kontakt: tomek (a) topnotchleads.io


Disclaimer: Allt innehåll på SverigeFitness är enbart för informationssyfte och skall inte ersätta medicinsk rådgivning eller konsultation. Vi medverkar i affiliate program som gör det möjligt för oss att driva reklamintäkter, dessa påverkar inte vårt omdöme.