E-vitamin brist: Symptom och åtgärder

Observera att allt innehåll som presenteras på denna webbplats endast är avsett för informativa och utbildande ändamål. Vi strävar alltid efter att tillhandahålla korrekt och uppdaterad information men informationen bör inte ersätta din läkares rekommendationer.

Hem » Vitaminer » E-vitamin brist: Symptom och åtgärder

Senast Uppdaterat juni 8, 2023 av John

E-vitamin är ett ämne som det talas mycket om. Särskilt vanligt är det att höra om e-vitamin i samband med hudvård. Men vad har egentligen e-vitamin för uppgift i kroppen? Vilka e-vitamin brist symptom ska man vara uppmärksam på? Och hur åtgärdar man e-vitamin brist? Det ska vi reda ut på denna sida. Fortsätt läsa för svar på alla frågor du kan tänkas ha om symptom på e-vitamin brist.

Vad är e-vitamin?

E-vitamin är en kraftfull antioxidant som kan bidra till att skydda kroppen mot fria radikaler. Fria radikaler är instabila molekyler som kan skada celler och leda till inflammation. vitamin E hjälper till att fånga upp fria radikaler och förhindrar att de orsakar cellskador.

vitamin E hjälper också till att skydda cellerna från nedbrytning av skadliga ämnen. Det gör det genom att samarbeta med vitamin C för att neutralisera de skadliga effekterna av dessa ämnen. E-vitamin finns i många livsmedel, bland annat gröna bladgrönsaker, nötter och frön. Att inkludera dessa livsmedel i din kost kan bidra till att du får i dig tillräckligt med E-vitamin.

Vad är vitamin e bra för?

E-vitamin finns i cellmembranen. Det är den ”vägg” som omger alla kroppens celler. Denna ”vägg” består bland annat av fleromättade fettsyror. E-vitaminets funktion är att skydda de fleromättade fettsyrorna i membranet från härskning. E vitamin är därför en mycket kraftfull antioxidant, som också arbetar nära tillsammans med en annan antioxidant, vitamin c. En mycket viktig roll för e vitamin är att skydda de röda blodkropparna från oxidation och därmed förstörelse.

Det är vitamin E som ökar koncentrationen av det goda kolesterolet HDL. HDL-kolesterol hjälper till att avlägsna kolesterol från blodkärlen och transportera det tillbaka till levern. På så sätt sänker HDL-kolesterolet kolesterolnivåerna i blodet. E-vitamin finns i livsmedel som oljor, margarin, nötter och frön.

E-vitamin finns också i form av tillskott. E-vitamintillskott tas vanligen i kapselform. Vissa människor tar E-vitamin för att förebygga hjärtsjukdomar. Det finns dock inga vetenskapliga bevis för att E vitamin förebygger hjärtsjukdomar.

Symptom på E-vitamin brist

E-vitaminet är viktigt för många kroppsfunktioner, och en brist på E-vitamin kan leda till en rad olika problem. E-vitamin finns främst i livsmedel med hög fetthalt, så personer som har minskat fettintag kan löpa risk för brist. Dessutom kan personer med sjukdomar i bukspottkörteln eller levern ha en minskad förmåga att bryta ner kostfetter och ta upp E-vitamin.

Även om brist på vitamin E är mycket sällsynt finns det fortfarande vissa symtom som tyder på brist, bland annat:

  • Nedsatt funktion i nervsystemet
  • Hudförändringar
  • För tidigt åldrande
  • Muskelskador
  • Försvagat immunförsvar
  • Matsmältningsstörningar
  • Led- och muskelvärk
  • Eksem
  • Torrt hår
  • Håravfall

Den finns studier som tyder på att de som lider brist på e-vitamin under en lång tid kan ha ökad risk för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.

Fördelar med att ta ett vitamin e-tillskott

Fördelar med att ta ett vitamin e-tillskott

Det finns flera potentiella fördelar med att ta E-vitamin som kosttillskott. E-vitamin som ju är känt för att vara en kraftfull antioxidant kan till exempel bidra till att förbättra hudens utseende och minska ålderssymptomen.

Dessutom kan e-vitamintillskott bidra till ett friskare hår, motverka håravfall, bidra till nervsystemets normala funktion, hjälpa till att hålla immunförsvaret starkt och mycket mer.

E-vitamin kosttillskott och dosering

E-vitamintillskott finns både i naturlig och syntetisk form. Det rekommenderade dagliga intaget av E-vitamin är 3 – 11 mg. Kvinnor och män har samma behov.

Det är dock endast den dos som rekommenderas som minimum och det går absolut bra att öka dosen hos vuxna för att försöka maximera effekten. Enligt livsmedelsverket rekommenderas det att man ej överstiger en dos på 300 mg e-vitamin från kosttillskott per dag.

Detta beror på att E-vitamin är fettlösligt och att kroppen därmed inte klarar av att göra sig av med överskottsmängderna lika lätt. Ett för stort intag av e-vitamin kan att intag av stora mängder kan leda till biverkningar såsom diarré, illamående. Om du söker efter en bra produkt att köpa så har vi testat marknadens bästa E vitamin och listat de för våra läsare.

Intag av e-vitamin via livsmedel

Det är sällan vi lider av e-vitaminbrist då det finns gott om ämnet i de flesta livsmedel. Den som äter en varierad kost kommer troligtvis aldrig lida brist på e-vitamin. Det betyder dock inte att man inte vill tänka på att få i sig livsmedel rika på e-vitamin, detta kan gynna kroppen på liknande vis som ett tillsatt kosttillskott.

  • Det finns många livsmedel som är en bra källa till E-vitamin:
  • Vegetabiliska oljor
  • Nötter och frön
  • Avokado
  • Gröna bladgrönsaker
  • Ägg
  • Berikade spannmål

E-vitaminer finns också i form av kosttillskott för den som vill få i sig höga doser. Dessa finns i både naturliga och syntetiska former.

Innehållet av e-vitamin i olika livsmedel anges vanligtvis i den mängd alfa-tokoferol som finns i livsmedlet då detta är den viktigaste formen av e-vitaminet.

Sammanfattning

E-vitamin är ett näringsämne som är viktigt för många kroppsfunktioner. Brist på E-vitamin kan leda till en rad olika problem, bland annat försämrad funktion i nervsystemet, hudförändringar och för tidigt åldrande.

E vitamin är en antioxidant och har därför blivit en populär ingrediens i hudvård då den skyddar mot fria radikaler, och ser till att de fleromättade fettsyrorna inte bryts ner i kroppen. Genom livsmedel får vi ofta i oss e-vitaminer via vegetabiliska oljor, ägg eller gröna bladväxter.

Vanliga frågor

Vad är vitamin E bra för?

E-vitamin är en antioxidant och har en rad fördelar, bland annat att skydda huden från skador, hålla håret friskt och hjälpa till att förebygga vissa sjukdomar.

Hur mycket E-vitamin ska jag ta per dag?

Det rekommenderade dagliga intaget av E-vitamin är 3 – 11 mg, men detta kan ökas upp till 300 mg för terapeutisk effekt. Det är dock sällan nödvändigt med ett så högt intag.

Vad händer om man har brist på vitamin E?

Om du har brist på E-vitamin kan du få symptom som hudförändringar, för tidigt åldrande, muskelskador och försvagat immunförsvar.

Vad händer om man äter för mycket E-vitamin?

Om du har för högt dagligt intag av för mycket E-vitamin kan du få biverkningar som diarré och illamående. Detta är dock endast troligt om du tar för stora mängder av vitaminet.

Kan jag få E-vitamin från maten?

Ja, du kan få i dig E-vitamin från maten. E-vitamin finns i många livsmedel, bland annat vegetabiliska oljor, nötter och frön, avokado, gröna bladgrönsaker och ägg.

När på dagen ska man ta E-vitamin?

Det finns inget exakt svar på denna fråga eftersom det beror på personen och orsaken till att du tar E-vitamin. I vissa fall kan det vara lämpligt att ta tillskottet direkt på morgonen och i andra fall rekommenderas det att ta i samband med måltid. Kontrollera med ditt specifika kosttillskott.

Sverigefitness logo retina

Sverigefitness.se är en informationsguide inom allt som rör fitness och hälsa. Vi testar själva produkter och hjälper våra besökare att hitta bra och säkra träningsprodukter och tillskott.

Kontakt

Om oss

Kontakta oss

Kontakt: tomek (a) topnotchleads.io


Disclaimer: Allt innehåll på SverigeFitness är enbart för informationssyfte och skall inte ersätta medicinsk rådgivning eller konsultation. Vi medverkar i affiliate program som gör det möjligt för oss att driva reklamintäkter, dessa påverkar inte vårt omdöme.